|
Muzik Moden di Barat |
|
Notes & Guitar String |
Muzik telah membawa kesan yang besar ke dalam hidup orang ramai melalui lagu and irama. Terdapat pelbagai cara persembahan yang dapat dipersembahkan oleh kaum lelaki ataupun wanita. Muzik telah lama wujud and ia masih sentiasa berubah. Muzik dibahagikan kepada enam peringkat: Medieval,, renaizzance, Baroque, Classical dan Era ke-Dua Puluh. Muzik dicatat dalam simbol yang mewakili setiap bunyi. Sistem ini dikenali sebagai Musical Notation. "Kriteria yang paling asas setaip not ialah, ia dapat disesuaikan dengan music yang mewakilinya (Gerboth). "Bentuk muzik yang paling senang ialah monofonik atau bentuk suara individu. "Semua muzik semenjak seribu tahun dahulu, yang mana kita memperoleh pengetahuan, adalah monofonik (Machlis 295). "Melodinya didengar dengan satu pengiring harmonik atau vokal lain serta perhatian ditumpukan dalam satu baris (Machlis 295). "Sehingga hair ini, muzik Timur - China, japan, India, Java, bali, dan negara-negara Arab - adalah monofonik (Machlis 295)."
Polifonik atau bentuk multi-vokal adalah apabila dua atau lebih garisan melodi digabungkan. Kebanyakan Medieval muzik polifonik adalah tidak dikenali, walaupun sesetengah komposer adalah sangat penting sehingga nama-nama tercatat berlandaskan muzik mereka ("Kesejarahan"). Alunan Polifonik adalah berdasarkan titk pertemuan: gabungan seni dan sains dalam satu alunan atau lebih banyak garisan melodi serentak, dengan setiapnya mempunyai irama tersendiri (Machlis 295-96). Pembangunan titik pertemuan berlaku sewaktu komposer adalah selaras dengan koral agama, iaitu semula jadinya, multi-suara (machlis 296). Polifoni terpaksa dicatat dalam cara yang boleh memastikan irama dengan kenyaringan lagu dengan betul. Ia membawa kecemasan meter biasa yang membolehkan suara berlainan disatukan. Muzik polikoral ialah muzik daripada beberapa koir menyanyi sebagai jawapan kepada satu sama lain melalui gereja yang besar (Frowler 122). Bentuk homofonik bermaksud "sama" atau bunyi yang setara. Bentuknya sebahagian besar berdasarkan harmoni. Bentuk ini mendominasi cara Klassical. Zaman Medieval adalah paling panjang dan paling lama dalam sejarah muzik dan mengandungi berjuta-juta muzik yang bernilai ("Kesejarahan"). Salah satu kesusahan dalam pengajian muzik Medieval alah sistem notasi dibangunkan secara perlahan-lahan ("Kesejarahan"). Satu sistem muzikal notasi telah dimulakan semasa era ke-12 atau ke-13. Notasi dalam muzik, selama beberapa era, hanya menyampaikan apakah kenyaringan (atau not) untuk dinyanyikan. Renaissance (1400- 1600) bermula semasa era ke-14 Itali (Kirshner) dan namanya bermakna hidup semula. satu perubahan budaya dengan tradisi Medieval ialah Renaissance dengan idea kemanusiaan. "Renaissance adalah satu masa pencapaian gemilang dalam sastera, sains dan seni (Frowler 445). "Semasa Renaissance terdapat peningkatan peranan komposer ("Kesejarahan"). Pada Akhirnya Renaissance, muzik instrumental menuju kepada vokal muzik yang berdikari (Ulrich). Kebanyakan lagu popular dimainkan dengan alat muzik berbenang. Renaissance, dalam seni, adalah paling inovatif serta aktif dalam sejarah orang Barat, berdasarkan separa kepada pergerakan pemikiran serta ajaran iaitu kemanusiaan (Ulrich). Zaman Baroque (atau Zaman Pertengahan)(1600-1750) dibahagikan kepada lima puluh tahun setiap tiga peringkat, awal, pertengahan, dan akhir Baroque. Muzik era Baroque mempunyai sifat kebesaran pembahagian, kaya dengan titik pertemuan, kemuliaan dan garisan melodi yang diperhiaskan (Mautz). Muzik Baroque sentiasa diperhiaskan, berwarna dan kaya dengan bentuk apabila dibandingkan dengan pengganti ("Kesejarahan"). Perkataan Baroque berasal daripada perkataan Perancis untuk ketidaksempurnaan atau ketidakserataan mata tiram (Frowler 448-49). "Awal Baroque adalah masa experimentasi, dipelopori oleh kumpulan komposer Itali Claudio Monteverdi ("Kesejarahan"). Banyak aspek seni Baroque ditentukann oleh agama (Sullavin). "Kekuatan dan kepekaan seni Baroque dan individualisme sertamaklumat - diperhatikan dalam perkara sebegitu untuk meyakinkan persembahan kain dan kulit- menjadikan ia satu zaman yang mempersonakan dalam Seni Kebaratan (Sullavin)." Peristiwa yang penting dalam awal era ke-17 berkaitan dengan penghasilan cara baru dalam penggubahan yang dikenali sebagai cara monodic. Cara muzik monodic adalah untuk satu penyanyi dengan sejenis alat muzik pengiring. Ia tercapai oleh sekumpulan penulis, artis dan ahli muzik Florentene yang dikenali sebagai Camerata, satu nama berasal daripada Itali untuk "pertemuan" (Machlis 354). Opera dilahirkan sekitar 1600, iaitu permulaan era Baroque. Opera dianggap oleh orang ramai sebagai individu yang paling penting dalam pencapaian Zaman Baroque (Machlis 354). Penyanyi opera utama yang pertama ialah Orfeo ("Kesejarahan"), oleh Claudio Monterverdi dan dipersembahkan pada 1607. Zaman Klasikal (1750-1825) tertumpu kepada empat pencapaian jurumuzik di sekolah Viennse - haydn, Mozart, Beethoven, dan Schubert (Machlis 228). Vienna ialah pusat paling penting dalam zaman Klasikal. Pertumbuhan konsert awam adalah salah satu daripada yang paling penting dalam pembangunan dalam Zaman Klasikal ("Kesejarahan"). Punggubahan muzik adalah lebih senang berbanding dengan Zaman Baroque ("Kesejarahan"). Komposer dapat menyara diri tanpa bergantung kepada seseorang ataupun keluarga dan konsert bukan sahaja dihadkan dalam bilik yang terkongkong. Komposers juga memulakan anjuran konsert yang memaparkan ciri-ciri muzik mereka yang tersendiri. Ini dapat menarik perhatian khalayak ramai. Saiz Orkestra dibesarkan perlahan-lahan, oleh komposers, untuk memenuhi keperluan ruang apabila alat muzik yang digunakan bertambah. "Walaupun muzik chamber dan persembahan solo dilaukan di rumah atau latar berintimasi, konsert orkestra nampaknya dirangka secara semula jadi untuk ruangan awam yang cukup luas ("Kesejarahan"). Tahap popular konsert awam mempunyai impak yang besrar terhadap pertumbuhan okestra. Semasa Zaman Romantic (1825-1900) simfoni biasa dipanjangkan daripada tiga puluh minit menjadi satu jam (Ulrich). Penyampai persembahan yang bermutu - terutamanya pemain piano, violin dan penyanyi - menjadi popular tidak terhingga. Sebagai tambahan untuk visual dan bunyi di tempat berlainan, komposers bermula mencari muzik yang menunjukkan keunikan negara masing-masing. Apabila nasionalisme menjadi pendorong pada Zaman akhir Romantic, komposers menginginkan muzik mereka untuk menyampaikan budaya dan identiti ("Kesejarahan").
|
Notes |
|
Muzik Moden di Malaysia |
0 Komen:
Post a Comment